Ki követ el költségvetési csalást (Btk. 396. §)?
A Btk. rendelkezése szerint költségvetési csalást az követ el,
„396. § (1) Aki
- a) költségvetésbe történő befizetési kötelezettség vagy költségvetésből származó pénzeszközök vonatkozásában mást tévedésbe ejt, tévedésben tart, valótlan tartalmú nyilatkozatot tesz, vagy a valós tényt elhallgatja,
- b) költségvetésbe történő befizetési kötelezettséggel kapcsolatos kedvezményt jogtalanul vesz igénybe, vagy
- c) költségvetésből származó pénzeszközöket a jóváhagyott céltól eltérően használ fel,
- és ezzel egy vagy több költségvetésnek vagyoni hátrányt okoz, vétség miatt két évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.”
Miért fontos büntetni a költségvetési csalást?
Az államháztartás bevételeinek nagyságrendje szempontjából elhanyagolhatónak gondolhatnánk a bűncselekmény által okozott kárt, azonban a jogalkotó mégis úgy látta jónak, hogy a költségvetés biztonságát, annak védelméhez fűződő társadalmi érdeket a cselekmény büntetésével nyomatékosítja.
Mire nézve követhető el a bűncselekmény?
A Btk. értelmező rendelkezése (396.§ (9) bekezdés) pontosan meghatározza, mit tekintenek vagyoni hátránynak, illetve milyen elemek tartoznak a költségvetéshez. Ennek tisztázása azért is fontos, hiszen az okozott kár nem pusztán az állam adókból származó bevételeit érinti. Egyéb – törvényben részletezett – pénzeszközök vonatkozásában is megállapítják a bűncselekmény elkövetését. Ilyenek például:
- adócsalás;
- vámbűncselekmény;
- társadalombiztosítással kapcsolatos befizetési kötelezettségek elmulasztása;
- jövedéki visszaélés;
- nemzetközileg folyósított összegek elszámolása.
A költségvetési csalás a 396.§ (6) bekezdés szerint jövedéki termékekre is elkövethető. Hogy mik tartoznak közéjük, pontosan fel vannak sorolva az erről szóló törvényben.
„Jövedéki termékek:
- a) az ásványolaj,
- b) az alkoholtermék,
- c) a sör,
- d) a bor,
- e) a pezsgő,
- f) a köztes alkoholtermék,
- g) a dohánygyártmány.”
Btk. 396. §: A költségvetési csalás megvalósítása
A bűncselekményt háromféle magatartással lehet elkövetni, amelyek a költségvetéshez kapcsolódnak:
- más tévedésbe ejtése, tévedésben tartása, valótlan tartalmú nyilatkozat tétele vagy valós tény elhallgatása;
- kedvezmény jogtalan igénybe vétele;
- pénzeszközök céltól eltérő felhasználása.
Fontos feltétel, hogy a bűncselekmény szempontjából tévedésbe ejteni vagy tévedésben tartani csakis azt a személyt lehet, aki a költségvetést érintő pénzmozgásokat illetően kompetens, tehát például a befizetéseket beszedi vagy a kiutalásokat folyósítja. Ha valaki adóbevallás során valótlan adatokról számol be, megvalósítja a bűncselekményt. Ez történhet hagyományos vagy elektronikus adatszolgáltatással is.
A kedvezmény jogtalan igénybe vétele esetén arról van szó, hogy valaki a befizetés oldalán okoz vagyoni hátrányt. Tehát a költségvetésbe befizet valamekkora összeget, de nem a teljeset, ami rá vonatkozna. Például úgy veszi igénybe egy munkáltató az adókedvezményt a megváltozott munkaképességű személy után, hogy nem is foglalkoztat ilyen munkavállalót.
A pénzeszközök meghatározott céltól eltérő felhasználása esetén nincs jelentősége annak, ha az elkövető az engedélyezés előtt nem szándékozta tévedésbe ejteni a kifizetésre kompetens személyt, hanem csak utóbb alakult ki a tervezettel ellentétes felhasználás. Ebben az esetben magát a megvalósított célt és a korábban meghatározott döntést vetik össze. Amennyiben eltérés van, az elég objektív bizonyíték a bűncselekmény megállapítására.
A törvény külön részletezi, hogy a jövedéki termékekkel kapcsolatban melyek azok a magatartások, amelyek büntetendők. Ha valaki a törvényben meghatározott szabályoktól eltérően jövedéki terméket
- előállít;
- megszerez;
- tart;
- forgalomba hoz;
- kereskedik vele, bűncselekményt valósít meg.
Ki lehet elkövető?
A költségvetési csalást az követheti el, aki ennek kapcsán valamilyen adatszolgáltatásra vagy befizetésre kötelezett, a kifizetési oldalon pedig, aki a számára folyósított összeggel rendelkezik. Ha a bűncselekményt egy szervezet követi el, akkor minden esetben az első számú vezető a felelős. Ha a szervezet könyvelőt alkalmaz, a vezető nem mentesül a felelősség alól, hiszen az ellenőrzés és az irányítás továbbra is az ő feladata.
Jövedéki termékek esetében az követ el költségvetési csalást, aki a fentebb említett magatartásokat engedély nélkül gyakorolja. Továbbá aki tájékoztatási és számadási kötelezettségének nem tesz eleget, szintén ezzel a bűncselekménnyel vádolható.
Ha költségvetési csalással gyanusítanak minket, legyünk tisztában az elemi gyanusítotti jogainkkal. Nagyon fontos, hogy ne tegyünk azonnal vallomást, és keressünk egy profi, megbízható ügyvédet.
Szándékosság
A bűncselekményt kizárólag szándékosan lehet elkövetni, hiszen akinek a költségvetéssel kapcsolatos kötelezettsége van, annak tudatában kell lennie ezzel. Legyen szó akár adatszolgáltatásról, akár befizetésről, vagy a számára kiutalt pénzösszeg előre egyeztetett célra történő felhasználásáról. Az elkövetőnek tisztában kell lennie azzal, hogy cselekményével vagyoni hátrányt okoz, még akkor is, ha nem látható előre, milyen mértékű a létrejött kár.
A bűncselekmény súlyosabb minősítése
A törvény hosszasan sorolja, hogy mely esetekben minősítik súlyosabb büntetéssel a költségvetési csalást. A kiszabott szabadságvesztés akár tíz évig is terjedhet attól függően, hogy mekkora összegű az okozott vagyoni kár.
Költségvetési csalás büntetési tételek: hogyan alakulnak?
Mivel ekkora súllyal bír a minősítés szempontjából, pontosan meghatározott keretek közé sorolja a jogalkotó, mely a Btk. 459.§ (6) bekezdésében olvasható:
- 50.001-500.000 forint között kisebb,
- 500.001- 5.000.000 forint között nagyobb,
- 5.000.001- 50.000.000 forint között jelentős,
- 50.000.001-500.000.000 forint között különösen nagy,
- 500.000.000 forint felett különösen jelentős a vagyoni hátrány.
Az okozott kár pénzben történő meghatározása nem meríti ki a bűncselekmény minősítését, ugyanis ha valaki kisebb összegre követi el, viszont bűnszövetségben, vagy üzletszerűen, ugyanúgy magasabb büntetési tételre számíthat.
Tehát ez a két elkövetési forma súlyosítja a költségvetési csalás bíróság előtti értékelését.
Ha rendszeres haszonszerzés céljából valaki hasonló jellegű bűncselekményeket követ el, az is üzletszerűségnek minősül. A Kúria állásfoglalása szerint ezekben a cselekményekben az eszköz és a cél gyakran azonos, ezért tekinthetők egy halmaznak az üzletszerűség megállapításakor.
Ilyenek például a pénzmosás, pénzhamisítás, jövedékkel visszaélés elősegítése, készpénz-helyettesítő fizetési eszköz hamisítása, valamint a társadalombiztosítási, szociális vagy más jóléti juttatással való visszaélés. Költségvetési csalást állapít meg a bíróság akkor is, ha az elkövetett cselekmények egyébként térben és időben elkülönülten valósultak meg. Így akár a több hasonló bűncselekmény egységbe olvadva az üzletszerűség minősítését okozhatja, ami sokkal súlyosabban büntetendő.
Mikor enyhíthető korlátlanul a költségvetési csalások büntetése?
Az elkövető felelősségre vonása természetesen fontos, azonban a jogalkotó ennél is fajsúlyosabb érdeknek tartja a költségvetések védelmét. Ezért a törvényben úgy határozott, hogy a bűncselekményért kiszabott büntetés korlátlanul enyhíthető bizonyos feltételek fennállása esetén. Mik lehetnek ezek?
A bíróság akkor fogja korlátlanul enyhíteni a büntetést, ha az elkövető a vádirat benyújtásáig megtéríti a költségvetési csalással okozott kárt. Ez abban az esetben is igaz, ha a legsúlyosabban büntetendő kategóriába esik a cselekménye, tehát ha különösen jelentős vagyoni hátrányt okozott. De vigyázat! Amennyiben az üzletszerűséget vagy a bűnszervezetben történő elkövetést megállapítják, erre a mentségre nincs lehetőség, mivel ezt túlságosan veszélyesnek tartják a társadalomra.
Elkülönítés más bűncselekményektől
Fontos látni azokat a határokat, amelyek a cselekmény körülményeit illetően egészen más minősítés, illetve büntetési tétel meghatározásához vezethetnek. Ha a költségvetési csalással okozott kár nem haladja meg a 100.000 forintot, abban az esetben vámszabálysértésért vonják felelősségre az elkövetőt. Tehát hiába ugyanaz az cselekmény, megegyezőek a körülmények, mégis a vagyoni hátrány mértéke „más kalapba” teszi a bíróság előtt ezt a magatartást.
Egy másik esetben, ha valaki társadalombiztosítási, szociális vagy egyéb jóléti juttatással visszaél, de az így jogtalanul kiutalt összeg nem haladja meg az 500.000 forintot, költségvetési csalás helyett a társadalombiztosítás, szociális vagy más jóléti juttatással visszaélés bűncselekménye valósul meg. Azért is bír nagy jelentőséggel a korrekt elkülönítés, mert a büntetési tétel a két cselekménynél eltérő.
Az utóbbi esetben vétség miatt két évig terjedő szabadságvesztést szabhatnak ki, ami szintén korlátlanul enyhíthető a kár megtérítése esetén. Költségvetési csalás megállapításakor azonban ennél jóval hosszabb időtartamú büntetésekkel kell számolni.
Pontosan a fent leírt apró részletek azok, melyek kizárólag objektív, külső szakértő szemlélő általi vizsgálatot követelnek, ezért amennyiben költségvetési csalás gyanúja áll fenn, ajánlott mihamarabb szakszerű ügyvédi segítséget kérni a leghatékonyabb védekezési stratégia kidolgozása érdekében, mely esetben várjuk Ön, vagy hozzátartozója szíves megkeresését, hogy a terhelti jogokat minél hatékonyabban érvényre juttathassuk.
Kérjen büntetőjogi segítséget!
Ha Önt, hozzátartozóját vagy ismerősét őrizetbe vették, vagy gyanúsítottként kívánják kihallgatni, akkor haladéktalanul fel kell keresnie egy büntetőjoggal foglalkozó ügyvédet, hogy még idejében meggátoljuk a letartóztatást!
Tapasztalt védőügyvédeink Dr. Szép Árpád Olivér vezetésével készen állnak, hogy segítsenek Önnek. Hívjon minket a +36703298333 telefonszámon vagy kérjen konzultációs időpontot az iroda@drszep.hu email címen.
A legfontosabb, védőügyvéd nélkül nem mondjon semmit és ne tegyen vallomást!