Az otthonról történő munkavégzés lehetősége nem új találmány, hiszen eddig is voltak ilyen formában elérhető munkakörök. A járványhelyzet azonban szinte “beletolta” a munkáltatókat a home office szélesebb alkalmazásába. Persze nem lehet minden munkakörre ráhúzni ezt a fajta változtatást, azonban ahol csak lehet, áttértek az otthonról való feladatvégzésre. De mit is jelent pontosan a home office nálunk Magyarországon? Milyen eltérő szabályok vonatkoznak a munkavállalókra és hogyan reagál egy ilyen munkavégzési forma a váratlan eseményekre (baleset, betegség, szabadság)? Cikkünkből sok hasznos tudnivalót ismerhet meg. Ha Önnek is megtetszett a home office, vagy már ebben dolgozik, tartson velünk!
Mit jelent pontosan a home office?
A home office, avagy otthoni munkavégzés tulajdonképpen egyfajta távmunka. A Munka Törvénykönyvében található távmunka azonban mégsem egyenlő a home office alatt értendő otthoni munkavégzéssel. A különbség lényegében az, hogy a távmunkáról a munkaszerződésben előre rendelkeznie kell a feleknek. Tehát ez konkrétan szerepel a munkavállaló szerződésében. A járvány miatt kialakult kijárási korlátozás azonban életre hívta azt az otthoni munkavégzést, amelyről egy kormányrendelet szerint nem kötelesek előre megegyezni. A munkáltató ugyanis egyoldalúan rendelkezhet arról, hogy az alkalmazottak home office-ban teljesítsék a kötelezettségeket.
Mi a különbség a home office és a távmunka között?
A távmunka a Munka Törvénykönyvében eddig is egy szabályozott forma volt, míg a home office fogalmát nem fogjuk a sorok között megtalálni. Az otthoni munkavégzés azonban igenis létező és egyre népszerűbb, amihez a gazdasági szereplők is igyekeznek felzárkózni. Munkajogi szempontból a két fogalom között az a különbség, hogy távmunkáról előre rendelkeznie kell a feleknek a szerződésben. A home office tevékenység pedig csak bizonyos ideig tart, ahogyan a járványhelyzet miatt tapasztalják is sokan. Tehát a gyakorlati oldala a home office-nak, hogy a korlátozások megszüntetésével és a vírus lecsengése után a munkaviszony visszaáll a szerződés szerinti formára. Érdekessége még az otthoni munkavégzésnek, hogy nem feltétlenül csak a munkáltató rendelheti el. A munkavállaló is kérelmezheti, hogy otthonról dolgozhasson.
Vannak-e szabályai az otthoni munkakörnyezet kialakításának?
A home office talán legnagyobb előnye, hogy a munkavállaló otthona nyugalmában, a kávéját kortyolgatva, akár az ágyába bekuckózva végezze el feladatait. Kinek ne lenne ez álom- munka? A munkáltatónak azonban gondolnia kell arra, hogy munkavédelmi szempontból is megfelelőek legyenek a körülmények. A szerződésben rögzített távmunkánál megadott telephelyen, vagy előre egyeztetett, munkavédelmi szempontból is megfelelő helyen történik a munkavégzés. Home office értelemszerűen a munkavállaló otthonában lehetséges, illetve a tartózkodási helyén, ami lehet akár albérlet is. Érdemes ilyenkor is lefektetni azokat a szabályokat, amiket a munkáltató fontosnak tart, a balesetek elkerülése érdekében.
Mit szükséges biztosítani a munkáltatónak az otthoni munkavégzéshez a home office szabályai szerint?
A munkavégzéshez szükséges eszközöket a munkáltató kötelessége biztosítani, még home office-ban is. Persze lehet olyan eset, hogy másban egyeznek meg a felek, viszont a munkavédelmi szempontokat ekkor is szem előtt kell tartani. Nem véletlenül gyakori, hogy otthoni munkavégzéshez külön számítástechnikai eszközt biztosít a munkáltató. Egyfelől ennek az eszköznek garantálni tudja a megfelelő működését, másfelől pedig adatvédelmi szempontok miatt is kedvező megoldás. Arról is megállapodhatnak, hogy a munkáltató állja az internet szolgáltatás díját, mint a munkavégzéshez szükséges kelléket.
Mit szabályozhat a munkáltató a home office szabályai szerint?
A munkáltató rendelkezhet úgy, hogy az általa munkavégzés céljából biztosított eszközt ne lehessen egyéb tevékenységekre használni. Tehát a munkavállaló például ne folytathasson magánlevelezést a “szolgálati számítógépről”, vagy a tabletet, okostelefont magáncélra ne tudja használni. Az eszközön túl talán még fontosabb a rajta tárolt érzékeny adatok, üzleti titkok védelme. Ezért a munkáltató meghatározhatja, hogy az adatok védelme érdekében a számítástechnikai eszközt hogyan és milyen módon kell tárolni, elzárni.
Járnak-e szünetek a home office alatt? (ebéd, dohányzás stb.)
Habár a szünetek rendes munkavégzés esetén is biztosítva vannak a törvény keretei szerint, a home office ebből a szempontból is pompás választás. A munkaidő ugyanis teljesen kötetlen, szabadon beoszthatja a munkavállaló. A szünetek ennélfogva tetszés szerint alakíthatók, nincs meghatározott rendszer. Akár a számítógépe mellett, vagy az ágyban is ebédelhet, kávézhat, de szakíthat időt egy kis pihenésre is. A lényeg, hogy az adott feladatot elvégezze és továbbítani tudja a munkáltató részére, meghatározott időn belül. Hogy ezt milyen ütemezésben viszi véghez a dolgozó, az teljes mértékben rá van bízva.
Ettől eltérően rendelkezhetnek úgy, hogy a munkavállaló ugyanolyan időbeosztásban végzi el a rábízott feladatot, mint rendes esetben. Ilyenkor pedig azok a szabályok vonatkoznak a szünetre, amit a munkaszerződésben lefektettek.
Kell-e túlórázni? Ha igen ugyanúgy jár a túlóradíj, mint eddig?
A túlóra nem tiltott eleme az otthoni munkavégzésnek, ugyanúgy elrendelhető a munkavállaló részére. A home office-ban végzett túlóra díjazása pedig semmiben sem különbözik az eddigi szabályozástól. Ami azt jelenti, hogy a munkavégzés helyszíne nem befolyásolja a túlóradíjat, hiszen az elvégzett feladatért fizet a munkáltató, nem csupán a munkahelyen töltött időért.
Változnak-e a bérek és az egyéb juttatások (munkába járás költségei, utalványok stb.)?
Amennyiben otthonában végzi valaki a munkáját, akkor a munkáltató azokat a költségeket köteles téríteni, amik a munkavégzéshez indokoltan kapcsolódnak. Ami azt jelenti a gyakorlatban, hogy például az utazási költségek kifizetése egy otthon elvégzett munkánál nem számít indokoltnak. A home office szabályait mindenképp célszerű előre egyeztetni a feleknek, így a munkavállalót sem érheti meglepetés, ha minden részletre kitérnek.
Lehet-e szabadságot kivenni vagy betegszabadságra menni a home office szabályai szerint?
A szabadságok kiadásáról a törvény rendelkezései szerint a munkáltató gondoskodik. Ami azt is jelenti, hogy bizonyos hányadát ő adja ki belátása szerint. A munkavállaló az otthoni munkavégzés ideje alatt is jogosult szabadságra menni, ha azt időben bejelenti (15 nappal előtte). A kötetlen munkaidő nem befolyásolja a kivehető szabadságok számát és a törvény szabta kereteket. A betegszabadságra ugyanezek az elvek vonatkoznak.
Megszüntethető-e a munkaviszony a home office ideje alatt?
A munkaviszony megszüntetésére vonatkozó szabályok az otthoni munkavégzés esetén is érvényesek. A munkáltató csupán azért, mert a dolgozó home office-ban látja el a feladatait, nem szüntetheti meg a jogviszonyát. A járványhelyzet tekintetében életszerű példa lehet az, ha a munkahely gazdasági körülményei ellehetetlenülnek, emiatt kényszerül a munkaviszony megszüntetésére. Olyan is előfordulhat, hogy a cég a munkaidőt vagy a munkabért kénytelen lecsökkenteni. Amennyiben a munkavállaló ezt nem fogadja el, megszüntetheti a munkaviszonyát.
Hogyan ellenőrizhető, hogy a home office szabályai be vannak-e tartva?
A munkáltatónak joga van ellenőrizni a dolgozót az otthoni munkavégzés alatt is, erre azonban különös szabályok vonatkoznak. A törvény mindenekelőtt a személyiségi jogokat igyekszik tiszteletben tartani azzal, hogy a munkáltató ellenőrzése nem okozhat senkinek aránytalan terhet. Sem a munkavállalónak, sem pedig a vele együtt élő családtagoknak. Hogy mit jelent ez a gyakorlatban? Például nem mehet oda bejelentés nélkül az alkalmazott otthonába, hogy a munkáját ellenőrizze. De munkaidő után sem élhet ezzel a jogával. Az ellenőrzés módjáról és arról, hogy előtte mennyi idővel kell bejelenteni, a felek közösen megegyezhetnek.
Otthoni balesetek! Mi történik, ha megsérül a munkaeszköz?
A munkaeszköz károsodása esetén, ha például a számítógép elromlik, a munkáltató köteles megfelelő cseréről gondoskodni. A munkaeszköz rendelkezésre bocsátása ugyanis a munkáltató feladata, ha a felek nem egyeztek meg másban. Egy ilyen balesetnél viszont felmerül a kérdés, hogy miért történt a meghibásodás? Ha a munkáltató bizonyítani tudja, hogy a dolgozó súlyos gondatlansága vagy nem rendeltetésszerű használata miatt keletkezett a kár, akkor a munkavállaló köteles megtéríteni.
Módosíthatóak-e a home office szabályai?
A home office szabályait célszerű annak elrendelésekor lefektetni. Különös tekintettel a kötött vagy kötetlen idejű munkavégzésre, valamint a munkavállaló rendelkezésre állására. A járványhelyzet miatt elrendelhető otthoni munkavégzés semmiképp sem végleges, a munkáltató egyoldalúan 44 munkanap erejéig dönthet róla. Ha ettől hosszabb időről van szó, akkor a munkavállaló beleegyezése is szükséges, és minden esetben elengedhetetlen a tájékoztatás. Az otthoni munkavégzés belső részletszabályait pedig közölnie kell a dolgozóval, mielőtt megkezdi az otthoni munkavégzést. Bármilyen változtatás is jön létre menet közben, arról a feleknek meg kell egyezniük.
Mi lesz a home office jövője?
Sokan vélekednek úgy, hogy a járványhelyzet elmúltával is szívesebben dolgoznának otthonról, azonban ez a fajta home office csupán ideiglenes. Az is lehet, hogy azokban a munkakörökben, ahol ez megoldható, a járványt követően népszerűbbé válik a távmunka. Ez a forma ugyanis nem csupán eseti jelleggel, hanem hosszabb időn keresztül is fenntartható. Talán több gazdasági szervezet értékeli át a távmunkában foglalkoztatás előnyeit, így végső soron hasznos gyakorlati vonatkozású lehet a járványhelyzet. A nagyvilágban ennek már mutatkoznak jelei, hiszen a Twitter már bejelentette, hogy ugyanolyan eredményességű munkavégzés mellett lehetőséget adnak az otthoni munkavégzés fenntartására. Amennyiben kérdése merült fel az otthoni munkavégzéssel, távmunkával vagy konkrét jogi problémával kapcsolatban, ne habozzon felkeresni irodánkat.
Gyakran Ismételt Kérdések
A munkavégzéshez szükséges eszközöket a munkáltatónak kötelessége biztosítani. Valamint a munkavégzéssel összefüggésben felmerült költségeket.
Az utazási költségtérítést kivételével minden egyéb juttatásra jogosult továbbra is a munkavállaló.
Jogellenes munkaviszony megszüntetés home office alatt sem lehetséges. Kizárólag indokolt esetekben szüntethető meg a munkaviszony mindkét fél részéről.