A különböző vállalkozások, gazdasági társaságok bevételtől függetlenül igyekeznek minimálisra csökkenteni az adóterheiket. Ez teljesen logikus törekvés, amire a jogszabályok bizonyos feltételek mellett lehetőséget is adnak. Hogyan lehetséges megtalálni a lehető legoptimálisabb közteher mértéket? Ha szeretné megtudni, mit keresnek ebben a körben a kapcsolt vállalkozások és a transzferár, akkor kövesse cikkünket. Ebben a fontos témában igyekszünk gyakorlati tanácsokat adni.
Mit jelent a transzferár?
A transzferár tulajdonképpen azt jelenti, hogy az egymással kapcsolat vállalkozási viszonyban lévő vállalkozások közötti ügyletek árazása meg kell, hogy feleljen a piaci standardnak. Erre a gazdasági verseny tisztasága miatt van szükség, hiszen az egymással összefonódó társaságok az alkalmazott árak eltérítésével befolyásolhatják az adókötelezettségeiket. Ebből kifolyólag szigorú szabályozás alá esnek az úgynevezett kapcsolt vállalkozások. De ki tekinthető a törvény szerint kapcsolt vállalkozásnak? A társasági adóról szóló törvény (Tao. tv.) 4.§ 23. pontja szerint kapcsolt vállalkozás.
- “az adózó és az a személy, amelyben az adózó közvetlenül vagy közvetve többségi befolyással rendelkezik,
- az adózó és az a személy, amely az adózóban közvetlenül vagy közvetve többségi befolyással rendelkezik,
- az adózó és más személy, ha harmadik személy közvetlenül vagy közvetve mindkettőjükben többségi befolyással rendelkezik azzal, hogy azokat a közeli hozzátartozókat, akik az adózóban és a más személyben többségi befolyással rendelkeznek, harmadik személynek kell tekinteni,
- a külföldi vállalkozó és belföldi telephelye, valamint a külföldi vállalkozó telephelyei, továbbá a külföldi vállalkozó belföldi telephelye és az a személy, amely a külföldi vállalkozóval az a)-c) alpontban meghatározott viszonyban áll,
- az adózó és külföldi telephelye, továbbá az adózó külföldi telephelye és az a személy, amely az adózóval az a)-c) alpontban meghatározott viszonyban áll,
- az adózó és más személy, ha köztük az ügyvezetés egyezőségére tekintettel az üzleti és pénzügyi politikára vonatkozó döntő befolyásgyakorlás valósul meg.”
Kinek kötelező a transzferár nyilvántartás készítése?
Talán túl hosszúnak és unalmasnak tűnhet a részletes meghatározás, de a törvény alapos okkal fektet nagy hangsúlyt a kapcsolt vállalkozások pontos leírására. Amennyiben a piaci ártól ugyanis ezek a vállalkozások eltérnek, annak rögzítése számukra kötelező, illetve adóbevallásaik piaci szintre korrigálandók. Nem véletlenül, hiszen az egymás közötti ügyletek révén gazdasági előnyhöz jutnak. A transzferár nyilvántartás azért kötelező, mert az így rögzített és nyilvánossá tett adatok (eltérő árszabás) alapján változik a befizetendő adóalap. Nagyon komolyan kell venni a nyilvántartás pontos vezetését, ugyanis, ha egy esetleges adó-ellenőrzéskor nem tudja bemutatni a vállalkozás a vizsgált dokumentumokat, akár milliós nagyságrendű bírságokat is kiszabhatnak.
Hogyan működik a transzferár nyilvántartás?
A transzferár nyilvántartás elkészítése első nekifutásra igen bonyolultnak tűnik, hiszen számítások és árak halmaza jelenik meg előttünk. Az egyszerűsítés érdekében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal egy tájékoztatót adott ki, melyben eligazítják a nyilvántartás vezetésére kötelezetteket. A cél mindenekelőtt a nagyobb átláthatóság és a tranzakciók összehasonlíthatósága. A NAV tájékoztatása szerint “a nyilvántartás készítésére kötelezett adózó a társasági adóbevallás benyújtásáig, a Rendelet előírásai szerint köteles rögzíteni a szokásos piaci árat, a meghatározásnál alkalmazott legmegfelelőbb módszert és az azt alátámasztó tényeket és körülményeket.” Ez a három tényező képezi a nyilvántartás alapját.
A megfelelően elkészített transzferár nyilvántartás fődokumentumból és helyi dokumentumból áll. Ezek legfontosabb tartalmi elemeit a NAV hivatalos közleménye tartalmazza, melyet a 32/2017. (X.18.) NGM rendelet alapján állítottak össze. A hatóság célja minden esetben a kötelezettségek egyszerűsítése, valamint az önkéntes jogkövetés támogatása.
Milyen hibákat követhetünk el a transzferár dokumentáció kezelése során?
A fentebb említett hivatalos tájékoztatókban pontról pontra felsorolja a hatóság, mely információkat kell tudni igazolni egy ellenőrzés során. Amennyiben bármely ügyletre vonatkozó adat hiányos, vagy nem visszakövethető, súlyos összegű bírsággal nézhet szembe a vállalkozás. A jogszabály lehetőséget ad arra, hogy a nyilvántartásban összevonjunk két vagy több ügyletet. Ezt azonban érdemes alaposan megfontolni, ugyanis csak akkor fogadja el a hatóság az összevonást, ha például több kapcsolt fél részére gyártanak hasonló termékeket. Azonban az ellenőrzés alapját képezi, hogy összehasonlíthatóak maradjanak az ügylet során alkalmazott árak. Tehát az összevonás semmiképp ne veszélyeztesse az átláthatóságot.
Másik lényeges pont, hogy a transzferár nyilvántartást minden adóévre vonatkozóan el kell készíteni. Figyelemmel kell lenni az adott évben bekövetkező változásokra, és érdemes folyamatosan frissíteni.
A NAV 2018-ban végzett ellenőrzései kapcsán felmerült jellemzően gyakori hibákat összegyűjtötte és nyilvánossá tette. Segítség lehet, ha megnézzük, mik voltak ezek a gyenge pontok egyes gazdasági társaságoknál. Az adózó a kapcsolt vállalkozás adatait köteles bejelenteni a hatóságnak, illetve a vállalkozási viszony megszűnéséről is tájékoztatási kötelezettsége van. Sok esetben ennek nem tesznek eleget az adózó felek, ami sajnos következményekkel járhat.
Másik kiemelt terület a kapcsolt vállalkozás fogalmának félreértelmezése. Tehát azért nem teljesíti az adózó a nyilvántartás készítési kötelezettségét, mert tévesen azt feltételezi, hogy nem rendelkezik kapcsolt féllel. A harmadik jellemzően előforduló hiányosság az országonkénti jelentésekkel kapcsolatos bejelentés elmulasztása vagy késedelmes teljesítése volt, mellyel kapcsolatban szintén adott ki hivatalos tájékoztatást a hatóság.
Láthatjuk, mennyire bonyolult és számos buktatót rejt magában a nyilvántartás elkészítése, vezetése és frissítése egyaránt. Az a gazdasági társaság, amely a törvényi előírásoknak nem tesz eleget és nem igazítja ki a társasági adóalapot a kapcsolt ügyleteiben, súlyos bírságokkal szembesülhet. Ezek akár milliós nagyságrendűek is lehetnek, ami hatalmas veszteség a cégnek. Amennyiben bizonytalan a nyilvántartás-vezetési kötelezettségét illetően, vagy szeretné hiánytalanul, hiba nélkül, nyugodt szívvel benyújtani az adóévre vonatkozó transzferár nyilvántartását, ne habozzon ügyvédi segítséget kérni. A megfelelő informáltság a folyton változó jogszabályi környezetben – jelen esetben – milliókat érhet. Keresse irodánkat bizalommal.
Kérjen büntetőjogi segítséget!
Ha Önt, hozzátartozóját vagy ismerősét őrizetbe vették, vagy gyanúsítottként kívánják kihallgatni, akkor haladéktalanul fel kell keresnie egy büntetőjoggal foglalkozó ügyvédet, hogy még idejében meggátoljuk a letartóztatást!
Tapasztalt védőügyvédeink Dr. Szép Árpád Olivér vezetésével készen állnak, hogy segítsenek Önnek. Hívjon minket a +36703298333 telefonszámon vagy kérjen konzultációs időpontot az iroda@drszep.hu email címen.
A legfontosabb, védőügyvéd nélkül nem mondjon semmit és ne tegyen vallomást!